Tänk på att stänga av elen på rätt sätt, när det börjar bli dags att stänga fritidshuset för vintern. Stäng av efter elmätaren, till exempel i proppskåpet. Du kan antingen slå från brytaren eller skruva ur säkringarna.
Din elmätare är vårt verktyg för att läsa av hur mycket el du använder, för att sedan kunna ge dig en korrekt faktura. För att vi ska kunna få tillgång till elmätarens mätvärden måste huvudströmbrytaren vara påslagen, det är därför viktigt att du aldrig bryter strömmen till elmätaren, utan istället stänger av huvudströmbrytaren i ditt proppskåp inomhus. Då används ingen el men din elmätare har fortfarande ström och kan rapportera in dina mätvärden.
En enkel regel är att om du fortfarande kan se mätarställningen på displayen så är elen avstängd på rätt sätt. Om du är osäker på hur du gör för att stänga av elen eller om du har andra frågor om din elmätare är du välkommen att höra av dig till oss på 0923-640013.
Julveckan
V. 52 Julveckan
Håller vi stängt 23 december-26 december
God Jul!
Pelletsutkörning jul- och nyårsveckorna
Pelletsutkörningar:
Fredag den 27 december
Fredag den 3 januari
Beställ i god tid.
Energiskatt 2025
Förändrad energiskatt 2025
Enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi är all elektrisk skatt som används i Sverige skattepliktig. Som en del i Energiöverenskommelsen har Riksdagen beslutat att ändra energiskatten för el till hushåll och tjänsteföretag till 34,3 öre/kWh (42,8 öre/kWh inklusive moms) från och med 1 januari 2025.
Mina sidor
Nu kan Ni logga in på ”Mina sidor” som Ni hittar under en flik här på hemsidan. Här ser ni bland annat Er förbrukning och Era fakturor.
Användarnamn: Kundnummer
Lösenord: 4 sista siffrorna i personnumret
Logga gärna in på ”Mina sidor” och registrera ett telefonnummer och e-postadress som vi kan nå Er på.
Viktig information angående fakturering
Från och med den 1 december får du månadsfaktura
Med start i december kommer du börja få din faktura månadsvis. Det innebär att du kommer att få en faktura i december, oavsett när du fick den senast, och därefter en gång i månaden .
Med månadsfaktura får du bättre kontroll på elkostnaderna och sprider utgifterna jämnare över året. Det ger dig också bättre koll på din elanvändning genom att du snabbare märker om din förbrukning ökar.
Meddela oss adressändring
För att din faktura ska komma fram till dig i tid är det viktigt att du meddelar oss när du flyttar och byter adress. När vi inte har kännedom om att du flyttat går vår faktura till den gamla adressen, för att sedan returneras till oss från posten med ett klistermärke att antingen är ”adressaten okänd” eller ”adressaten är avflyttad”. Detta försenar leveransen av din faktura upp till tre veckor.
Stäng av elen på rätt sätt
Tänk på att stänga av elen på rätt sätt, när det börjar bli dags att stänga fritidshuset för vintern. Stäng av efter elmätaren, till exempel i proppskåpet. Du kan antingen slå från brytaren eller skruva ur säkringarna.
Din elmätare är vårt verktyg för att läsa av hur mycket el du använder, för att sedan kunna ge dig en korrekt faktura. För att vi ska kunna få tillgång till elmätarens mätvärden måste huvudströmbrytaren vara påslagen, det är därför viktigt att du aldrig bryter strömmen till elmätaren, utan istället stänger av huvudströmbrytaren i ditt proppskåp inomhus. Då används ingen el men din elmätare har fortfarande ström och kan rapportera in dina mätvärden.
En enkel regel är att om du fortfarande kan se mätarställningen på displayen så är elen avstängd på rätt sätt. Om du är osäker på hur du gör för att stänga av elen eller om du har andra frågor om din elmätare är du välkommen att höra av dig till oss på 0923-640013.
Kabelutsättning
Ring först – gräv sedan! Vi hjälper dig att märka ut var eventuell inkommande elledning i jorden finns. Om du vid grävning skadar en ledning kan du bli skyldig att betala skadestånd om du inte begärt kabelutsättning.
Var ute i god tid för att beställa en kabelutsättning, minst 14 dagar.
Strömlöst efter åskan?
Innan Ni ringer oss, skulle vi önska att Ni i första hand kontrollerar Er egna anläggning, det vill säga:
Har Ni gått igenom dessa steg och fortfarande inte får igång strömmen, så ringer Ni till oss och vi kommer ut och felsöker.
Om vi kommer ut och felsöker och det skulle visa sig att felet ligger på Er anläggning så kommer vi debitera kostnaden för utryckningen.
Bluffsamtal
Idag har det kommit till vår kännedom att det är en man som ringer runt och utger sig för att ringa från vårt företag. Mannen påstår att den uppringde har en obetald räkning till oss.
Kunden som blev uppringd förstod att det var ett bluffsamtal och avslutade samtalet omgående. Men vi får anta att denne man hade lämnat ett falskt bankgiro som kunden skulle betala till.
Vi ringer aldrig upp om en kund missat en betalning, utan det kommer en påminnelseavi brevledes till kunden.
Blir Ni uppringd, lägg på luren och gör en polisanmälan. Lämna framför allt inte ut personliga uppgifter som personnummer, kortnummer eller annat.