Varför inför elnätsföretag en ny prismodell?

Information från Energimarknadsinspektionen, om  den nya prismodellen som alla elnätsföretag skall ha infört senast den 1 januari 2027:

Varför inför elnätsföretagen en ny prismodell med effektavgift – vad innebär det för dig som elanvändare? – Energimarknadsinspektionen

Kabelutsättning

Ring först – gräv sedan! Vi hjälper dig att märka ut var eventuell inkommande elledning i jorden finns. Om du vid grävning skadar en ledning kan du bli skyldig att betala skadestånd om du inte begärt kabelutsättning.

Var ute i god tid för att beställa en kabelutsättning, minst 14 dagar.

Semestertider sommaren 2025

SEMESTERTIDER

Vi kommer hålla stängt under vecka 28 – 31, dvs 7 juli – 3 augusti.

Kom ihåg att meddela oss i god tid om Ni vill ha kabelutsättning, så att vi kan göra utsättningen innan vi stänger för sommaruppehållet.

Vi har jour hela sommaren vid elfel.

Faktura-layout

Tyvärr har en fel text smugit sig in i sista fakturorna:

 

”Eftersom du inte har gjort något aktivt val av elavtal har du idag ett så kallat anvisat avtal. Detta avtal ligger högre i pris än andra avtal och därför rekommenderar vi dig att välja ett annat avtal”.

 

Bortse från denna text om du redan har valt ett avtal.

Strömlöst i din anläggning?

Innan Ni ringer oss, skulle vi önska att Ni i första hand kontrollerar Er egna anläggning, det vill säga:

  • Har ni kontrollerat era huvudsäkringar? Dessa är tre stycken och sitter för det mesta ute i fasadmätarskåpet under mätaren. I äldre fastigheter där mätaren kan sitta inomhus, så hittar Ni dem i en gjutjärnslåda ute under fasaden eller inne i fastigheten i anknytning till mätaren.
  • På displayen (fönstret) på mätaren kan man enkelt se om någon säkring löst. Det skall synas L1, L2 och L3. Syns inte alla tre, så har Ni en eller flera huvudsäkring som har löst.
  • Har ni kontrollerat om jordfelsbrytaren har löst? Det är vanligt att jordfelsbrytaren löser om det går åska.
  • Hittar ni inget fel så kallar Ni ut en elektriker som konstaterar att felet ej ligger på er anläggning.

Har Ni gått igenom dessa steg och fortfarande inte får igång strömmen, så ringer Ni till oss och vi kommer ut och felsöker.

Om vi kommer ut och felsöker och det skulle visa sig att felet ligger på Er anläggning så kommer vi debitera kostnaden för utryckningen.

Energiskatt 2025

Förändrad energiskatt 2025

Enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi är all elektrisk skatt som används i Sverige skattepliktig. Som en del i Energiöverenskommelsen har Riksdagen beslutat att ändra energiskatten för el till hushåll och tjänsteföretag till 34,3 öre/kWh (42,8 öre/kWh inklusive moms) från och med 1 januari 2025.

Mina sidor

Nu kan Ni logga in på ”Mina sidor” som Ni hittar under en flik här på hemsidan. Här ser ni bland annat Er förbrukning och Era fakturor.

Användarnamn: Kundnummer

Lösenord: 4 sista siffrorna i personnumret

Logga gärna in på ”Mina sidor” och registrera ett telefonnummer och e-postadress som vi kan nå Er på.

Viktig information angående fakturering

Från och med den 1 december får du månadsfaktura

Med start i december kommer du börja få din faktura månadsvis. Det innebär att du kommer att få en faktura i december, oavsett när du fick den senast, och därefter en gång i månaden .

Med månadsfaktura får du bättre kontroll på elkostnaderna och sprider utgifterna jämnare över året. Det ger dig också bättre koll på din elanvändning genom att du snabbare märker om din förbrukning ökar.